søndag 9. oktober 2011

Fire leveregler............av Don Miguel Ruiz


*


"Hvis noen ønsker å være en del av 

livet ditt, vil de gjøre en innsats

 for å være i det. Så ikke bry deg om å reservere en plass i

 hjertet

 ditt til noen som ikke gjør en innsats for å være en del

av det.

Og, hvis noen ønsker å ha deg i sitt liv, prioriterer de slik at


du får mulighet å være en del av det.


Enveiskjøring, uansett hva det gjelder, fungerer aldri.

Da er det ikke en dialog, men en monolog, 

ikke et samspill,

 men en overkjøring...

...og vil uansett kun føre til avstand, og ikke nærhet.

Det må passe for begge/alle parter, og legges opp deretter.


Halvveis og delvis og stykkevis og delt,
 

er verre enn ingenting..

.....bare irritasjon og bortkastet tid!

Og resultatet blir deretter - ingenting."

*

Denne fant jeg på nettet, og den fikk meg til å tenke over dette


med relasjoner og det å leve....


-det å være til-


jeg opplever at jeg ikke passer inn

jeg opplever å provosere

jeg opplever å bli misforstått!


Det jeg så gjerne vil - er å glede


bare så enkelt

Men innimellom mister jeg fokus.

Fotfestet glipper, og jeg raser nedover!

laaaangt nedover....

Men så må jeg minne meg på...


.....disse 4 levereglene som jeg har



bestemt meg for å prøve og følge....


(sammen med Buddha og Frida og alt det andre jeg tror på....)


Det er Don Miguel Ruiz som har skrevet ned disse reglene, og boka

heter "de fire leveregler" og kan kjøpes på forlaget Lille Måne.



*


Furet og værbitt. Ødelagt og skadeskutt. 

Utsatt for lavtrykk & høytrykksspyler.

Sentrifugert & tørketromlet!

Men jeg har opplevd kjærlighet & glede!

Jeg er....<3 


 Snakk med integritet. Si bare det du mener. 
Unngå å misbruke ord til å snakke stygt om deg selv
 eller å sladre om andre.



 Ikke noe av det andre gjør, er på grunn av deg. 
Det andre sier og gjør, er en projeksjon av deres egen virkelighet, deres egen drøm.
Når du er immun mot andres meninger og handlinger, 
vil du ikke bli utsatt for unødig lidelse.



 Våg å stille spørsmål og uttrykke det du virkelig ønsker. Kommuniser med andre så klart du kan for å unngå misforståelser. 

Denne ene leveregelen er nok til at du kan omskape hele livet ditt.




Ditt beste vil forandre seg fra øyeblikk til øyeblikk. 

Det vil være annerledes når du er frisk enn når du er syk.

Gjør ditt beste under alle omstendigheter, 

så vil du unngå å dømme deg selv og

 andre!


Don Miguel Ruiz

Forlaget Lille Måne



*

3 kommentarer:

  1. Ikke sä lett ä vaere immun overfor hva andre mener. Vi har jo behov for at andre synes noe om oss. Men det ä ha glede av ä glede andre hjelper for eksempel pä ä tenke mindre over hva andre mener, og förer ofte til gode overraskelser selvom noen leter etter baktanken ved ä glede andre. Jeg har stor glede bäde av bildene og det du skriver :) Hilsen storesöster til Siri.

    SvarSlett
  2. Kjære du!
    Er det Hilde?:)(regner med det pga mangel på de tre siste bokstavene i alfabetet vårt - det norske, altså...)
    Jeg er så enig i det du skriver, og det er akkurat det jeg selv strever med.... å ikke ta noe personlig! Og ikke anta.... herregud, det er så vanskelig...nesten umulig! Men jeg prøver å leve etter disse reglene for ikke å bli for opptatt av hva ALLE andre mener! Jeg kan jo bli helt apatisk av andres mening..... jeg er så svak...
    Hvis jeg konsentrerer meg om om mine handlinger og tanker, så har jeg jo en STOR jobb å gjøre!:) Jeg vil feie for min egen dør og GJØRE SÅ GODT JEG KAN:)
    Guri, jeg husker så godt "dengangda" dere bodde nedenfor oss....huset med flatt tak...fru Bryhn...og du bodde i kjelleren - i nærheten av sentralvarmen (?) ..... Gode minner <3
    Tusen takk :)

    SvarSlett
  3. Ja, det er meg. Det henger et bilde av Siri og deg i bunad i Rödstrupeveien hos mor, hvis jeg ikke tar helt feil.
    Sä mä vi ogsä huske ä vaere litt snille med oss selv. Jeg er förskolelaerer sä jeg kan ikke la vaere ä lure pä hvordan vi ble oppdradde for ä vaere sä strenge med oss selv. Synes du er flink med fotoapparatet, og sä ville vi ikke ha like mye glede av bildene uten ä vite hva som har innspirert deg. Häper öyet som ser fortsetter â vaere inspirert.
    Jeg synes Oscar Wilde's "Tout le bonheur du monde est dans l'inattendu" ( Lykke er det uforventede ) er grei ä ta med seg pä veien. Oppmerksomhet og hyggelige öyeblikk kommer ikke alltid der vi forventer det ;)

    SvarSlett