tirsdag 13. desember 2011

Svart natt - hvit Lucia...

... med lys i hår!

-Mørket skal flykte snart, fra jordens daler!
Slik hun et underfullt ord til oss taler!
Dagen skal atter ny, stige av røde sky!
Sancta Lucia - Sancta Lucia

De aller fleste har sett
små barn med hvite kapper
og glitter i håret
eller aller helst en lyskrans... 
og lys i hendene
og kurver med 
nybakte Lussekatter
og en noe mumlende sang, men med en kjent 
melodi!

...og refrenget kan vel alle!!

Saaaanctaaaa Luuuciiiaaaa...


Jeg skulle så svært ha med Lussekatter på jobb i dag,
 tenkte jeg,
i går...

 ...men i går 
ble jeg litt opptatt med 80-talls "bad taste"...

... og døgnet har jo bare 24 timer...

Dermed ble det forsøk på bakst
i ettermiddag istedet...
For jeg lovte Hanne å ta med Lussekatter til henne...
Hun skal jo ha nattevakt i morgen...
Og nattevakt fortjener Lussekatt!

Også rota jeg meg borti noe kokosmasse i samme slengen...
...og da jeg fant en oppskrift fra min mamma
fra virkelig gamle dager...
tenkte jeg 
at noe måtte 
gjøres mens Lussekattene hevet seg...

Her er bilder fra 13. desember

Luciadagen



pikekyss + kokosmasse = kokosmakroner 





















180 grader i 14-15 16 minutt - midt i ovnen












 





***
Sancta Lucia er lysets beskytter.
Vår feiring, i årets mørkeste uke, med Lucia med lys i hår og hvitkledde barn er hentet fra Sverige!


Vår feiring er blandet sammen med den gamle norske 
LUSSI-feiringen.
LUSSI var ei heks som en måtte passe seg for - spesielt i den mørkeste årstida. LUSSI-natten er fra gammelt av kjent som den lengste og mørkeste natten i året. Denne natten som var det gamle norrøne vintersolverv, var ganske full av uhygge!
Hekser og andre onde makter var ute!!!
Til og med dyra kunne snakke sammen denne natten!!!



***
Men i kveld velger jeg 
Sancta Lucia


med lys i hår...



4 kommentarer:

  1. Du har jammen meg rett og slett fått ånda du i dag sjønar eg. Eg har vore på Gjøvik og funne ei lita kokebok med juleknask og diverse etandes gåver - den skal utforskast når gojenta Helene kjem på besøk...glede:-)) Og så sette eg så uendeleg stor pris på kommentaren din hos meg i dag - trur det er mange som har det slik - tusen takk for gode ord.
    Ein god klem frå Hadeland til Ørsta med ønske om gode dagar:-))

    SvarSlett
  2. Ehhh forresten kva har du på hovudet?? ;-))

    SvarSlett
  3. deilig å komme heim til det her etter trening! :)

    SvarSlett
  4. Tusen takk Janne Tove!
    Du kan bare glede deg til aktivitet på kjøkkenet sammen med datra:)
    Kommer i julemodus.... garantert:)
    Og lussekattene var virkelig bare stjerne for en dag... De var ganske tunge og tørre på jobb i dag. Men noen mikrobølger gjorde visst susen:)

    Hodeplagget.... jeg har lært av min gamle mamma at man skal ha skaut på hodet når det lages mat... men jeg hadde ikke skaut, så jeg tok "brødserveringsposen" på haude... kremt... det ble jo bare dobbeltfeil, men jeg vasker den, så er den klar for brød igjen! Og litt smuler i håret er sikkert godt for noe:)

    *

    Anonyme datter! Bare koselig at noe så enkelt kan være så deilig :)
    MammaklemM

    SvarSlett